10 kwietnia br. została podpisana przez Prezydenta RP ustawa z dnia 20
marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która aktualnie oczekuje
na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw.
Ww. ustawa wprowadza nowe zasady zgłaszania przez pracodawców ofert
pracy do urzędów pracy i ich upowszechniania w bazie ofert pracy o nazwie
ePraca (aktualnie Centralna Baza Ofert Pracy).
W art. 83 ust. 2 pkt 1 tej ustawy określono, że oferty pracy do ePracy
obowiązkowo zgłaszają podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z
dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r.
poz. 902) tj.:
1) organy władzy publicznej;
2) organy samorządów gospodarczych i zawodowych;
3) podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb
Państwa;
4) podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby
prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące
inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki
organizacyjne samorządu terytorialnego;
5) podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne,
które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem
publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki
samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo
zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o
ochronie konkurencji i konsumentów.
Efektem przedmiotowej zmiany ma być zwiększenie liczby ofert pracy
realizowanych przez urzędy pracy, a tym samym ułatwienie osobom
bezrobotnym i osobom poszukującym pracy poszukiwania pracy. Dotyczy to
w szczególności ofert pracy na stanowiska specjalistyczne.
Nowe regulacje, do których stosowania ww. podmioty będą zobowiązane, będą obowiązywały po wejściu w życie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia.