Podejmowanie pracy w Polsce przez obywateli UE/EFTA

Print Drukuj

Praca w Polsce

Obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarii (EFTA) mogą podejmować zatrudnienie w Polsce bez konieczności posiadania zezwolenia na pracę.

Jak znaleźć pracę w Polsce?

W Polsce można szukać pracy we własnym zakresie, składając życiorysy wraz z listami motywacyjnymi do wybranych pracodawców lub za pośrednictwem:

  • sieci EURES (Europejskiej Sieci Służb Zatrudnienia), założonej przez Komisję Europejską, którą tworzą publiczne służby zatrudnienia oraz inne uprawnione organizacje, a która ma na celu wspieranie mobilności pracowników w państwach członkowskich UE lub EFTA. Każdy obywatel tych państw może skorzystać z usług sieci, do których należy unijne pośrednictwo pracy oraz informowanie o warunkach życia i pracy na terenie tych państw. Oferty pracy w Polsce publikowane są na Europejskim Portalu Mobilności Zawodowej, na którym znajdują się oferty pracy z wszystkich publicznych służb zatrudnienia z państw członkowskich UE i EFTA oraz innych członków i partnerów EURES dlatego też znaleźć tam można oferty pracy z polskich powiatowych urzędów pracy oraz Ochotniczych Hufców Pracy;
  • powiatowych urzędów pracy, które zamieszczają oferty pracy w ePracy. Aby skorzystać ze wszystkich ofert pracy będących w dyspozycji powiatowego urzędu pracy, należy zarejestrować się w tym urzędzie jako bezrobotny lub poszukujący pracy. Rejestracja umożliwi dostęp również do tych ofert pracy, w których dane polskiego pracodawcy zostały podane do wiadomości urzędu, którego zadaniem jest wybranie odpowiednich kandydatów do pracy i skierowanie ich do pracodawcy;
  • Ochotniczych Hufców Pracy (OHP), które prowadzą pośrednictwo pracy głównie dla młodzieży a oferty pracy można znaleźć w Bazie „Młodzieżowe Pośrednictwo pracy” Ochotniczych Hufców Pracy oraz w ePracy;
  • agencji zatrudnienia, świadczących usługi pośrednictwa pracy, w tym kierowania osób do pracy u pracodawców zagranicznych, kierowania cudzoziemców do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej do podmiotów prowadzących działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gromadzenia i udostępniania informaji o wolnych i poszukiwanych miejscach pracy za pośrednictwem systemów teleinformatycznych oraz pracy tymczasowej. Podstawą legalnej działalności agencji zatrudnienia na terytorium Polski jest prowadzenie działalności gospodarczej oraz uzyskanie wpisu do rejestru agencji zatrudnienia (KRAZ). Zabrania się pobierania od osób, dla których agencja zatrudnienia poszukuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub, którym udziela pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia, opłat innych niż opłata z tytułu  faktycznie poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za granicą, poniesionych na: dojazd i powrót osoby skierowanej, wydanie wizy, badania lekarskie i tłumaczenie dokumentów. Opłaty te mogą być pobierane z tytułu faktycznie poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za granicą – pod warunkiem wyspecyfikowania tych opłat w umowie zawartej z osobą kierowaną do pracy za granicą. Wykaz podmiotów wpisanych do KRAZ znajduje się na stronie internetowej https://stor.praca.gov.pl/portal/#/kraz . Oferty pracy agencji zatrudnienia można znaleźć na stronach internetowych tych agencji.

Pracodawcy polscy jak również podmioty zajmujące się pośrednictwem pracy w Polsce publikują oferty pracy w prasie, Internecie lub w swoich siedzibach oraz za pośrednictwem innych form komunikacji np. mediów społecznościowych.

Większość gazet codziennych, zarówno ogólnopolskich jaki i lokalnych, zawiera specjalne rubryki z ogłoszeniami o pracy.

Więcej informacji

Informacje o publikacji dokumentu